cover
Contact Name
Ari Apriyansa
Contact Email
snppm2020@unj.ac.id
Phone
+6289662901239
Journal Mail Official
snppm2020@unj.ac.id
Editorial Address
Gd. Ki Hajardewantara Lt. 6-7 Universitas Negeri, RT.7/RW.14, Rawamangun, Kec. Pulo Gadung, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13220
Location
Kota adm. jakarta timur,
Dki jakarta
INDONESIA
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat
ISSN : 29853648     EISSN : -     DOI : https://doi.org/10.21009/snppm.041
PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (SNPPM) merupakan kumpulan artikel ilmiah yang dipresentasikan pada kegaiatan Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat (SNPPM) diselenggarakan oleh Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta. Tema dari seminar ini ialah "Membangun Kemitraan Perguruan Tinggi dengan Masyarakat Menuju Indonesia Maju" dengan topik (1.) Pendidikan, (2.) Sosial dan Humaniora, (3.) Sains dan Teknologi, (4.) Ekonomi Kreatif, (5.) Lingkungan, dan (6.) Bidang Relevan Lainnya.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 169 Documents
Search results for , issue "Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021" : 169 Documents clear
PENDAMPINGAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM PENINGKATAN LITERASI DIGITAL UNTUK ASESSMEN DAN LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING KARIR PADA MASA PANDEMI COVID 19 DI SMA DI KOTA SUKABUMI Dede Rahmat Hidayat; Cecep Kustandi
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (392.685 KB)

Abstract

Abstract During the COVID-19 Pandemic, the use of ICT in learning increased massively because the social inhibition due to students not to be able to study face-to-face, including guidance and counselling service activities which were forced to be done by online. The activities cannot be carried out directly, it is necessary to use information technology both for assessment and career guidance services. For this reason, it is necessary to increase digital literacy for BK teachers, so that the pandemic does not hinder BK service activities but can still be carried out and even more efficiently. Community service activities that will be carried out are the use of research results in the form of ICT-based assessment tools in both web and application formats as well as career counselling programs that can be used as the basis for career guidance and counselling activities. In this activity, assistance is provided in the use of assessments that can be used to analyze the difficulties of making career decisions. The partner in this community service activity is MGBK Sukabumi. Analysis of the difficulties of ICT-based career decision making can be used by BK teachers to help develop programs to help students make the right career decisions based on data. The service activity was attended by Guidance and Counseling teachers from the City and Sukabumi districts as well as from Cianjur, Serang and Majalengka. The device used is zoom meeting. The result of this assistance is the teacher's understanding of the use of instruments in web/mobile formats and it is considered very helpful for them to design career guidance programs in the future with targeted and data-based programs. Abstrak Pada saat Pandemi COVID 19 pemanfaatan teknologi informasi dalam pembelajaran terjadi peningkatan dengan saat masif karena adanya PSBB menyebabkan para siswa tidak dapat belajar secara tatap muka, termasuk juga dalam kegiatan layanan BK yang terpaksa harus dilakukan secara daring. Namun karena kegiatan tidak bisa dilaksanakan secara langsung maka diperlukan cara pemanfaatan teknologi informatika baik untuk asessmen maupun layanan bimbingan karir. Untuk itu diperlukan peningkatan literasi digital bagi pari guru BK, sehingga adanya pandemic tidak membuata kegiatan layanan BK menjadi terhambat, tetapi tetap dapat dilaksanakan bahkan dapat lebih efisien. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat yang akan dilakukan merupakan pemanfaatan hasil penelitian berupa perangkat asssemen yang berbasis TIK baik dalam format web maupun format aplikasi serta program BK karir yang dapat dijadikan dasar bagi kegiatan Bimbingan dan konseling karir. Dalam kegiatan ini dilakukan pendampingan penggunaan asessmen yang dapat digunakan untuk menganalisis kesulitan pengambilan keputusan karir. Mitra dalam kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini adalah MGBK Sukabumi. Analisis atas Kesulitan pengambilan karir yang berbasis TIK dapat dimanfaatkan oleh guru BK dalam membantu mengembangkan program untuk membantu para siswaa untuk membuat keputusan karir yang tepat dengan barbasis data. Kegiatan pengabdian dihadiri oleh guru Bimbingan dan Konseling Kota dan kabupaten Sukabumi serta dari Cianjur, Serang dan Majalengka. Perangkat yang digunakan adalah zoom meeting. Hasil pendampingan ini adalah pemahaman guru mengenai pemanfaatan instrument dalam format web/mobile dan hal dirasa sangat membantu mereka untuk merancang program bimbingan karir di masa yang akan datang dengan program yang terarah dan berabasis data.
PENINGKATAN PENGETAHUAN PENGAWASAN LAPANGAN BAGI SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN Irika Widiasanti Widiasanti; Santoso Sri Handoyo; Achwan Wirayudha Wirayudha
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (168.431 KB)

Abstract

Abstract Supervision is an important stage in construction work. The quality of construction is largely determined by the quality of supervision at each stage of work in the field. The problem is that this field supervision process is sometimes neglected, due to: (1) the assumption that the contractor (contractor) of the work is considered experienced, so they are accustomed to doing construction work- (2) there is no, or no attention to the work plan and requirements (RKS), and (3 ) does not exist, or the procedures for carrying out the work are not observed. This service activity aims to provide knowledge related to field supervision in the construction sector for Vocational High School (SMK) students through training. The activity was carried out at SMK Negeri 1 Cikarang Barat, especially the Construction and Property Technology Expertise Program. The construction field supervision training was carried out online using Zoom-meeting, including the presentation of field supervisor materials followed by interactive discussions to share experiences. The training materials distributed were about the implementation of foundation work, beams, plates and columns. The results of the activity evaluation showed that the training process, the benefits of the training, and the presenters had delivered the material well and could be accepted by students. This is known from the evaluation of the post-test results against the pre-test results. Abstrak Pengawasan merupakan merupakan tahapan penting dalam pekerjaan konstruksi. Kualitas konstruksi sangat ditentukan oleh kualitas pengawasan setiap tahapan pekerjaan di lapangan. Permasalahannya proses pengawasan lapangan ini, terkadang terabaikan, dikarenakan: (1) anggapan pelaksana (pemborong) pekerjaan dinilai sudah berpengalaman, sehingga terbiasa mengerjakan pekerjaan konstruksi- (2) tidak ada, atau tidak diperhatikan rencana kerja dan syarat (RKS), dan (3) tidak ada, atau tidak diperhatikan prosedur pelaksanaan pekerjaan. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk memberikan pengetahuan terkait pengawasan lapangan bidang konstruksi bagi siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) melalui pelatihan. Kegiatan dilakukan di SMK Negeri 1 Cikarang Barat khususnya Program Keahlian Teknologi Konstruksi dan Properti. Pelatihanpengawasan lapangan bidang konstruksi dilakukan secara online dengan menggunakan Zoom-meeting, meliputi penyajian materi pengawas lapangan dilanjutkan dengan diskusi interaktif untuk berbagi pengalaman. Materi pelatihan yang dibagikan adalah mengenai pelaksanaan pekerjaan pondasi, balok, pelat dan kolom. Hasil evaluasi kegiatan diketahui bahwa proses pelatihan, manfaat pelatihan, dan pemateri telah menyampaikan materi dengan baik dan dapat diterima oleh siswa. Hal ini diketahui dari evaluasi hasil post-test terhadap hasil pre-test.
PELATIHAN INOVASI PEMBELAJARAN SEJARAH LOKAL BAGI GURU SEJARAH SMA KOTA JAYAPURA DI MASA PANDEMI COVID-19 Susanto T. Handoko; Okky Riswandha Imawan
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (241.309 KB)

Abstract

Abstract This training aims to develop learning innovations for biography of national heroes for history teachers at the Jayapura City High School. The training partners are 16 young teachers whose tenure ranges from 1 to 6 years. The training methods include: lectures, questions and answers, discussions, making lesson plans and teaching practices. The results of the training show that teachers are able to develop historical learning innovations that integrate elements of higher order thinking skills, integration of technology and pedagogy in learning practices and four 21st Century skills: critical thinking, creativity, collaboration and communication. Abstrak Pelatihan ini bertujuan untuk mengembangkan inovasi pembelajaran biografi Pahlawan Nasional Asal Papua bagi guru sejarah SMA Kota Jayapura. Mitra pelatihan adalah 16 guru muda yang masa kerja antara 1 sampai 6 tahun. Metode pelatihan berupa: ceramah, tanya jawab, diskusi, pembuatan RPP dan praktik mengajar. Hasil pelatihan menunjukkan bahwa guru mampu mengembangkan inovasi pembelajaran sejarah yang mengintegrasikan unsur keterampilan berpikir tingkat tinggi, integrasi teknologi dan pedagogi dalam praktik pembelajaran dan empat keterampilan Abad ke-21: berpikir kritis, kreativitas, bekerja sama dan berkomunikasi.
PELATIHAN PENGEMBANGAN KETERAMPILAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI BAGI GURU SEJARAH SMA KOTA JAYAPURA Susanto T. Handoko; Handono Kusumo
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (744.968 KB)

Abstract

Abstract This training aims to develop higher-order thinking skills for history teachers at the Jayapura City Senior High School. The trainees are 12 teachers with less than 10 years of service. The training methods include: lectures, questions and answers, discussions, making lesson plans and teaching practices. The results of the training show that teachers are able to develop higher order thinking skills in high school. Teacher skills includes: knowledge related to higher order thinking skills, readiness in preparing history learning tools based on higher order thinking skills, readiness in applying history learning based on higher order thinking skills, and readiness in evaluating the results of history learning based on higher order thinking skills in senior high schools. Abstrak Pelatihan ini bertujuan untuk mengembangkan keterampilan berpikir tingkat tinggi bagi guru sejarah SMA Kota Jayapura. Peserta pelatihan adalah 12 guru yang masa kerja kurang dari 10 tahun. Metode pelatihan berupa: ceramah, tanya jawab, diskusi, pembuatan RPP dan praktik mengajar. Hasil pelatihan menunjukkan bahwa guru mampu mengembangkan keterampilan berpikir tingkat tinggi di Sekolah Menengah Atas. Keterampilan guru meliputi: pengetahuan terkait keterampilan berpikir tingkat tinggi; kesiapan dalam menyiapkan perangkat pembelajaran berbasis keterampilan berpikir tingkat tinggi; kesiapan dalam menerapkan pembelajaran berbasis keterampilan berpikir tingkat tinggi; dan kesiapan dalam mengevaluasi hasil pembelajaran berbasis keterampilan berpikir tingkat tinggi.
PELATIHAN PEMBUATAN BIOPORI UNTUK PERESAPAN LIMPASAN AIR HUJAN DAN PENGENDALIAN BANJIR DI DAERAH ALIRAN SUNGAI ANCAR DAN UNUS HULU KOTA MATARAM I Dewa Gede Jaya Negara Jaya Negara; Lilik Hanifah; Hasyim; Agus Suroso; I Wayan Yasa
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (564.297 KB)

Abstract

Abstract This service aims to improve the skills of the community in the Ancar and Unus watersheds upstream of Mataram City in reducing the occurrence of flooding in the downstream area. By providing training on making biopores to residents in the Sandubaya sub-district who live around the watershed, it is possible to overcome the impact of development on flooding with the active participation of residents. Utilization of organic waste such as household waste and produced prayer waste can be used to fill biopore holes. The service activity with the topic of this training was carried out with the initial stage in the form of counseling, the second was training on making biopore and evaluating activities. This service activity has been going well and 15 participants' representatives have gained good knowledge about biopori. The results of the discussions and questions and answers that have been carried out have encouraged local residents to use the waste from praying leaves (from leaves) as a biopore filling material. From this training, residents have been able to make and install biopori, so they can play an active role in developing the installation of biopori in flood control efforts in the upstream watershed of Mataram City. Biopori has been successfully installed in upstream watersheds at 9 locations and residents are ready to use and maintain the media. Abstrak Pengabdian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan masyarakat di daerah aliran sungai (DAS) Ancar dan Unus hulu Kota Mataram dalam meredukasi terjadinya banjir di daerah hilir. Dengan memberikan pelatihan pembuatan biopori pada warga di kecamatan Sandubaya yang bermukim di sekitar DAS tersebut, maka penganggulangan dampak pembangunan terhadap banjir akan dapat dilakukan dengan partisipasi aktif warga. Pemanfaatan sampah organik seperti sampah rumah tangga dan sampah sisa sembahyang yang terproduksi, dapat dimanfaatkan sebagai pengisi lubang biopori. Kegiatan pengabdian dengan topik pelatihan ini dilaksanakan dengan tahapan awal berupa penyuluhan ke dua adalah pelatihan pembuatan biopori serta evaluasi kegiatan. Kegiatan pengabdian ini telah berjalan dengan baik dan 15 orang perwakilan peserta telah mendapatkan pengetahuan tentang biopori dengan baik. Hasil diskusi dan tanya jawab yang dilakukan, telah mendorong warga setempat untuk memanfaatkan sampah sisa sembahyang (dari dedaunan) sebagai bahanpengisi biopori. Dari pelatihan ini warga telah mampu membuat dan memasang biopori , sehingga dapat berperan aktif melakukan pengembangan pemasangan biopori dalam upaya pengendalian banjir di DAS hulu Kota mataram. Telah berhasil terpasang biopori di DAS hulu pada 9 lokasi dan warga siap melakukan pemanfaatan dan perawatan media tersebut.
PELATIHAN MENGIDENTIFIKASI KECERDASAN MAJEMUK SISWA BAGI GURU-GURU BAHASA INGGRIS SMA KOTA JAYAPURA Budi Rahayu; Yulini Rinantanti
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (254.214 KB)

Abstract

Abstract Improving the quality of education has always been done continuously by the government, the teachers, and other parties interested in education. However, the fact shows that there are still many challenges that we still need to overcome, one of them being teachers’ lack of understanding their students’ cognitive condition. This current program is one of the ways to solve the problem, that is training SMA English teachers in Jayapura to enable them to identify their students’ cognitive condition, especially their multiple intelligences. Different person may have different types of multiple intelligence. The type of the multiple intelligence one has will influence the way he or she think and see the world. Multiple intelligence consists of Linguistics, Mathematics, Music, Sapatial, Kinsthetic, Interpersonal, Intrapersonal, and Natural.. The training was conducted through a lecture session and practice. A pre-test and post-test were given before and after the training. The result of pre-test shows that English teachers of senior high schools in Jayapura are still not familiar with multiple intelligences. After training was conducted, most participants believe that multiple intelligence can be used for the basis in preparing teaching materials in order the students to absorb the materials well, resulting in the better mastery of English. Abstrak Meningkatkan kuaitas pendidikan telah terus dilakukan oleh peerintah, para guru, dan pihak-pihak lain yang terkait. Namun tetap saja fakta membuktikan bahwa masih banya hal yang perlu kita perbaiki, salah satunya adalah kurangnya pemahaman guru terhadap kondisi kognitif siswa. Program ini adalah salah satu upaya untuk mengatasi masalah ini, yaitu melatih para guru untuk dapat mengenali kondisi kognitif siswa, khususnya dalam hal kecerdasan majemuk. Setiap orang memiliki kecerdasan majemuk yang berbeda. Kecerdasan majemuk yang dimiliki seseorang akan berpengaruh terhadap cara berpikir seseorang. Kecerdasan majemuk terdiri dari kecerdaan Linguistik, Matematik, Musik, Spatial, Kinestetik, Interpersonal, Intrapersonal, dan Natural. Kegiatan ini dilakukan dengan cara ceramah, dan praktek. Pre test dan Post test diadakan sebelum dan sesudah sesi ceramah dan praktek. Hasil pre test menunjukkan bahwa para guru masih kurang faham dengan kecerdasan majemuk. Sementara hasil post test menunjukkan bahwa para guru yakin kecerdasan majemuk dapat dijadikan pedoman dalam membuat perencanaan pembelajaran agar siswa dapat menguasai materi pembelajaran Bahasa Inggris.
KETERSEDIAAN WASTAFEL PORTABLE DI UNIVERSITAS CENDERAWASIH SELAMA PANDEMI COVID-19 Johni Jonatan Numberi Numberi; Bernathius Julison; Apolo Safanpo; Marthen liga; Patrick Fandy; David Mangallo; Eka Irianto Bifnitme; Theresia Wuri; Helen Wayangkau; Annisa Novita Sari
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (294.709 KB)

Abstract

Abstract In order to implementing the 5 health protocols (washing hands, wearing masks, keeping distance, staying away from crowds and reducing mobility) during the current COVID-19 pandemic, the Chancellor of Cenderawasih University issued a circular stating that hand washing equipment on campus must be available as soon as possible and in sufficient quantity. Responding to the circular, the Faculty of Engineering, University of Cenderawasih formed a team to produce 7 units of Portable Wash Basin. The seven units are placed in the office of the Chancellor of Cenderawasih University and the Dean of Engineering Faculty. When producing Portable Wash Basin, the team involved several students. Student involvement is deemed necessary, so that students can produce their own Portable Wash Basin. The ability to produce these Portable Wash Basin is expected to be a driving force for students to become entrepreneurs. Abstrak Dalam rangka melaksanakan protokol kesehatan 5M (mencuci tangan, memakai masker, menjaga jarak, menjauhi kerumunan dan mengurangi mobilitas) pada masa pandemi COVID-19 sekarang ini, Rektor UniversitasCenderawasih menerbitkan surat edaran yang menyatakan bahwa alat pencuci tangan di lingkungan kantor universitas harus tersedia dalam jumlah yang cukup. Menanggapi surat edaran tersebut, maka Fakultas Teknik Universitas Cenderawasih membentuk suatu tim untuk memproduksi 7 unit alat cuci tangan Wastafel Portable. Ketujuh unit tersebut diletakkan di sekitar lingkungan kantor Rektorat Universitas Cenderawasih dan Dekanat Fakultas Teknik. Pada saat memproduksi alat cuci tangan tersebut, tim melibatkan beberapa mahasiswa. Keterlibatan mahasiswa dipandang perlu, agar selanjutnya mahasiswa yang bersangkutan dapat memproduksi sendiri Wastafel Portable tersebut. Kemampuan untuk memproduksi alat tersebut diharapkan dapat menjadidorongan agar mahasiswa mau berwirausaha.
PELATIHAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS E-LEARNING, PEMBUATAN VIDEO PEMBELAJARAN DAN SCHOOLOGY PENUNJANG PEMBELAJARAN DARING UNTUK GURU SMK Tuti Iriani; Anisah
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (343.926 KB)

Abstract

Abstract Changes in learning patterns from offline to online have an impact on the quality of learning. Therefore, teacher creativity in using various media is essential. This Community Service activity aims to provide training to SMK teachers in the field of Technology and Engineering regarding the making of learning videos and Schoology to support online learning. Activities were carried out in online seminars using the Zoom platform and live streaming on YouTube within 180 minutes. The presentation of material on making videos and Schoology is into three main parts, namely 1) understanding of enjoyable online learning, 2) how to make learning videos simply, and 3) tutorials using Schoology. In general, this community service activity provides an introduction and understanding of making videos simply and using Schoology to support online learning. Abstrak Perubahan pola pembelajaran dari luring menjadi daring memberikan dampak terhadap kualitas pembelajaran. Kreativitas guru dalam menggunakan berbagai media sangat penting. Tujuan kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat ini adalah memberikan pelatihan kepada Guru SMK bidang Teknologi dan Rekayasa mengenai pembuatan video pembelajaran dan Schoology untuk penunjang pembelajaran daring. Kegiatan yang dilaksanakan dalam bentuk seminar daring menggunakan platform Zoom dan livestreaming di YouTube dalam waktu 180 menit. Paparan materi mengenai pembuatan video dan schoology ini dibagi menjadi tiga bagian utama, yaitu 1) pemahaman tentang pembelajaran daring yang menarik , 2) cara membuat video pembelajaran dengan cara sederhana dan 3) Tutorial menggunakan schoology. Secara umum dapat disimpulkan bahwa kegiatan Pengabdian kepada masyarakat ini memberikan pengenalan dan pemahaman mengenai pembuatan video dengan cara yang sederhana serta menggunakan schoology untuk penunjang pembelajaran daring.
PELATIHAN MANAJEMEN INSTRUMEN PENGUKURAN PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE (PCK) GURU SAINS DI DKI JAKARTA Eliana Sari; Madhakomala; Durotul Yatimah
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1018.272 KB)

Abstract

Abstract The limitations of a comprehensive teacher knowledge measurement instrument were a problem found in community service partners. The solution was to organize training on making instruments for measuring teacher knowledge. The training aims to provide skills in making instruments for measuring teachers' pedagogic content knowledge/PCK. The training was attended by 32 junior high school science teachers in DKI Jakarta who were taken randomly. The training methods were lectures, demonstrations, and simulations. The PCK measurement instrument was adapted from Shulman's model which was modified into 5 measurement domains, namely: curriculum, pedagogy, subject matter, students, and school, which were organized into 66 test and non-test instruments that were integrated with PISA materials. Training activities were carried out offline and online with restrictions on the number of participants and the application of strict health protocols due to the Covid-19 pandemic. The evaluation results show that the training can provide solutions to partner problems. After participating in the training, teachers can carry out PCK measurements independently and continuously. The training are also beneficial for the DKI Jakarta education office and the IPA MGMP in DKI Jakarta. Evidence of the benefits of the training activity was indicated by statements of acknowledgment from community service partners. Abstrak Keterbatasan instrumen pengukuran pengetahuan guru yang komprehensif merupakan permasalahan yang ditemukan pada mitra pengabdian masyarakat. Solusinya adalah dengan mengadakan pelatihan pembuatan instrumen untuk mengukur pengetahuan guru. Pelatihan ini bertujuan untuk memberikan keterampilan membuat instrumen pengukuran pengetahuan konten pedagogik/PCK guru. Pelatihan ini diikuti oleh 32 guru IPA SMP se-DKI Jakarta yang diambil secara acak. Metode pelatihan yang digunakan adalah ceramah, demonstrasi, dan simulasi. Instrumen pengukuran PCK diadaptasi dari model Shulman yang dimodifikasi menjadi 5 domain pengukuran, yaitu: kurikulum, pedagogi, materi pelajaran, siswa, dan sekolah, yang disusun menjadi 66 instrumen tes dan non tes yang terintegrasi dengan materi PISA. Kegiatan pelatihan dilakukan secara offline dan online dengan pembatasan jumlah peserta dan penerapan protokol kesehatan yang ketat akibat pandemi Covid-19. Hasil evaluasi menunjukkan bahwa pelatihan dapat memberikan solusi terhadap permasalahan mitra. Setelah mengikuti pelatihan, guru dapat melakukan pengukuran PCK secara mandiri dan berkesinambungan. Pelatihan ini juga bermanfaat bagi Dinas Pendidikan DKI Jakarta dan MGMP IPA di DKI Jakarta. Bukti manfaat kegiatan pelatihan ditunjukkan dengan pernyataan pengakuan dari mitra pengabdian masyarakat.
PELATIHAN KETERAMPILAN LIMPAD MENJADI HANTARAN PENGANTIN UNTUK MENINGKATKAN EKONOMI IBU-IBU PKK DI SUKABUMI Durotul Yatimah; Eliana Sari; Karnadi; Adi Irvansyah; Adman; Solihin
Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 2 (2021): PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT - SNPPM2021
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (359.696 KB)

Abstract

Abstract The economy of the community, especially the PKK women in Babakan Jaya Village, Parung Kuda Sukabumi District, during the covid 19 pandemic, was in a very bad state. Therefore, efforts were needed to improve the community's economy. In connection with that, we from the UNJ Lecturer team did community service through waste utilization training. rice to improve the economy of PKK women in this region. The purpose of this Community Service is to empower the community, especially PKK mothers to improve their economy. This Community Service Method provides knowledge through webinars and the practice of making wedding deliveries based on rice waste. The implementation of P2M activities is carried out by (1) Identifying needs for PKM targets through Focus Group Discussions. (2) Implementation of P2M Activities through the provision of theory and practice (3) Evaluation in the process and at the end of skills activities. (4) The follow-up is the delivery of delivery products to stakeholders in Sukabumi. The final result of the training is that PKK women become skilled at making skill products of economic value and in the end the economy of PKK women has increased after PKK women sold skills products that were made to stakeholders. Abstrak Perekonomian masyarakat khususnya ibu-ibu PKK Desa Babakan Jaya Kecamatan Parung Kuda Sukabumi dimasa pandemic covid 19 ini sangat terpuruk.Oleh karena itu diperlukan upaya untuk meningkatkan ekonomi masyarakat tersebut.Sehubungan dengan itu, kami dari tim Dosen UNJ melakukan Pengabdian kepada Masyarakat melalui pelatihan pemanfaatan limbah padi untuk meningkatkan ekonomi ibu-ibu PKK di wilayah ini. Tujuan Pengabdian kepada Masyarakat ini adalah untuk memberdayakan masyarakat khususnya ibu-ibu PKK untuk peningkatan ekonomi mereka. Metode Pengabdian Kepada Masyaarakat ini pemberian pengetahuan melalui webiner dan praktek membuat hantaran pengantin berbasis limbah padi. Pelaksanaan kegiatan PKM dilakukan dengan (1).Identifikasi kebutuhan terhadap sasaran PKM melalui Focus Group Discussion. (2)Pelaksanaan Kegiatan P2M melalui pemberian teori dan praktek (3)Evaluasi di dalam proses dan diakhir kegiatan keterampilan. (4)Tindak lanjut yakni pengiriman produk hantaran ke pihak stakeholder yang ada di Sukabumi.Hasil akhir pelatihan, ibu-ibu PKK menjadi terampil membuat produk keterampilan bernilai ekonomi dan akhitnya perekonomian ibu-ibu PKK mengalami peningkatan setelah ibu-ibu PKK menjual produk keterampilan yang dibuatnya ke stakeholder.

Page 1 of 17 | Total Record : 169